کد مطلب:293427 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:701

منظومة ولایت 4

مهر بیكران امام زمان (عج) به شیعیان

شرط وفا در برابر محبت امام زمان (عج)

جوانی، بهترین دوران عشق ورزی به امام زمان (عج)

شرط رسیدن به ولایت خاصّ امام زمان (عج)

بهره جویی از شادابی جوانبی

عهد و پیمان خاص با امام زمان (عج)

توجّه قلبی خالصانه به امام زمان (عج)

وظیفة جوانان در برابر فتنه های آخرالزمان



مهر بیكران امام زمان (عج) به شیعیان

همة ما بحمدالله این معرفت را داریم كه وجود مقدس ولی عصر (عج) سایة رحمت خدا بر بندگان است و هر چه داریم، به طفیل وجود آن بزرگوار است. اگر محبت مهربان ترین مادرهای دنیا، حتی محبت مادرهایی را كه هستی خودشان را برای بچه هایشان فدا كرده اند، یك جا جمع كنند، به اندازة محبت امام زمان (عج) به دوستان و پیروانش نخواهد؛ چرا كه محبت او پرتوی از محبت بی نهایت خدا به آفریدگان است. خودش فرمود كه اگر دعا كنید، برای دعایتان آمین می گویم و چنان چه دعا نكنید، من برایتان دعا می كنم. برای لغزش هایتان استغفار می كنم و حتی بوی شما را دوست دارم.



شرط وفا در برابر محبت امام زمان (عج)

چنین دوستی و محبت والایی، در مقابل، محبت می طلبد. چه خوش بی مهربانی هر دو سربی. ما هر چه داریم، به واسطة فیض و لطف و محبت اهل بیت (هم) است؛ اما ایشان در برابر محبت بیكرانشان چیزی از ما نمی خواهند؛ چرا كه محبت ایشان خدا گونه است؛ ولی شرط محبت این است كه ما نیز شرط وفا را نگه داریم. هر قدر ما در برابر عنایت های مولایمان سپاسگزارتر و قدردان تر باشیم، از محبت های ویژة حضرت بیش تر استفاده خواهیم كرد و اگر خدای ناكرده، محبت های الاهی مولایمان را ناسپاسی و فراموش كنیم، برخلاف مقتضای محبت و وفاداری عمل كرده و در نتیجه، خودمان را محروم ساخته ایم.



جوانی، بهترین دوران عشق ورزی به امام زمان (عج)

از بهترین اوقات عمر كه انسان طعم محبت را به خوبی می چشد، دوران جوانی است. آدمی در دوران كودكی و خردسالی، محبت را با نوعی ادراك ناآگاهانه درك می كند. كودك، محبت مادر، پدر و نزدیكان خود ار می فهمد؛ ولی لذت آن را آگاهانه درك نمی كند و در نتیجه، قدرش را نمی داند؛ اما از آغاز دوران بلوغ به بعد، مزة محبت را خیلی خوب می چشد.

این ویژگی، مخصوص دوران جوانی است و بعد، شیرینی محبت در این سطح باقی نمی ماند؛ به این جهت به شما عزیزانی كه در این دوران طلایی و پربها زندگی می كنید، یادآوری می كنم كه قدر این دوران را بدانید و از محبتی كه در دل هایتان موج می زند، به نیكوترین شكل استفاده كنید. بدانید كه چه كسی را باید دوست بدارید و به چه كسی باید دل بدهید. كسی شایستة دلدادگی است كه هیچ چشم داشتی از ما نداشته باشد؛ هیچ گاه ما را از یاد نبرد، و به هر مقدار ما لیاقت و ظرفیت محبت او را داشته باشیم، او مضایقه نكند. آدمی وقتی كسی را دوست می دارد، دلش می خواهد محبوبش نیز به یاد او باشد. اگر شخصی بداند كه رفیقش در عین دوری ظاهری، دلش همواره متوجه او است، به وفاداری چنین رفیقی افتخار خواهد كرد. حال اگر بدانیم محبوبی داریم كه هیچ وقت فراموشمان نمی كند و به محض این كه به او توجه قلبی بیابیم، پاسخمان می گوید، بهترین یار و رفیق خویش را یافته ایم. او همان امام رؤوفی است كه اگر در دلت هم صدایش كنی و بگویی: السلام علیك یا اباصالح، پاسخت را می دهد. با این اوصاف، آیا كسی بهتر از او پیدا می شود تا آدمی دوستی اش را به او هدیه بدهد؟ هر چه خوبی وجود دارد، در وجود مقدس حضرت جمع است؛ هر صفت و خصلت دوست داشتنی را كه فرض كنید، بهترینش را داراست؛ پس قدر این دل های پاكتان را بدانید و بكوشید دل هایتان را به او بدهید كه او شایستة دلدادگی است. هر چه می توانید به یاد او باشید تا او بیش تر به یاد شما باشد.



شرط رسیدن به ولایت خاصّ امام زمان (عج)

رابط بین ما با محبوب های حقیقی فقط گزارة ادبی و شاعرانه نیست؛ بلكه حقیقت ثابت است. آدمی آن گاه كه كسی را دوست می دارد، دلش می خواهد محبوبش نیز به یاد او بادش. این فقط آرمانی شاعرانه نیست. قرآن می فرماید:

فَاذكُرُونیِ أذكُركُم؛1 به یاد من باشید تا به یادتان باشم.

گاهی یك شعر حكیمانه آن قدر زیبا است كه هیچ چیز دیگری جای آن را نمی گیرد: إن من الشعر لحكمة؛ همانا بعضی از اشعار، دربردارند؛ حكمتی عمیق است. حافظ (ره) در بیتی می گوید:

گرت هواست كه معشوق نگسلد پیوند نگاه دار سر رشته تا نگه دارد

یكی از اصحاب امامان (هم) خدمت امامش مشرف شد و گفت: آقا! می خواهم بدانم موقعیت من نزد شما چگونه است؟ فرمود: ببین موقعیت و منزلت ما نزد تو چه اندازه است. به همان اندازه ای كه تو به ما اهمیت می دهی، ما هم به تو اهمیت می دهیم. به همان اندازه كه تو به یاد ما باشی، ما هم به یاد تو هستیم. این رابطه ای واقعی است. نمی شود آدمی به یاد خدا نباشد؛ اما توقع داشته باشد كه خدا مثل اولیای خاص خودش به او توجه كند. رابطه ای طرفینی است. سر رشته را كه تكان می دهد، آن طرف هم تكان می خورد. اگر می خواهی ارتباط محفوظ باشد، كلید ارتباط دست تو است. دكمة توجه را فشار بده تا بی درنگ ارتباط برقرار شود. راه دوری در پیش نیست؛ بلكه توجهی خالصانه كافی است.



بهره جویی از شادابی جوانی

دوران جوانی، بهترین وقتی است كه انسان می تواند معانی و مفاهیم عاشقانه را درك كند؛ نه زودتر از دوران جوانی می تواند این مفاهیم را درك كند، نه در وقت پیری؛ چرا كه در این دو دوران، قدرت درك این معانی والا در آدمی وجود ندارد. تا جوان هستید، بكوشید عشق خدا و اولیای او را در دل هایتان زنده كنید. اگر درخت عشق را در جوانی در دل هایتان بارور كردید، تا پایان عمر، بلكه تا ابد، سرمایه ای تمام نشدنی خواهید داشت؛2 سرمایه ای عظیم كه همه جا گره گشا خواهد بود؛ هم برای رفع مشكلات و دور شدن از فتنه ها و بلاهای دنیایی، و هم برای توفیق های معنوی و آخرتی مفید است.

آدمی سراپا نیاز است؛ اما همة نیازهای او با این وسیله، یعنی با عشق محبت اهل بیت (هم) برطرف می شود. شما جوانان می توانید در سایة عشق ورزی به خدا و اولیای خدا به مقامی برسید كه خداوند متعالی و همچنین اولیائش، با اذن و ارادة خدا، شما را در دست خودشان بچرخانند. چه خوب است كه مولا و محبوب ما، سررشتة امور ما را در دست بگیرد و آن گونه كه دلش می خواهد، تدبیر فرماید. اگر شما اختیارتان را به دست او بدهید، او این كار را خواهد كرد و ولایت خاصّ شما را به عهده خواهد گرفت.

چنین سخنانی را كم تر به زبان می آوریم: بلبل از فیض گل آموخت سخن. دل های پاك شما را كه دیدم، به یاد این حرف ها افتادم. شما جوان های عزیز با دل های پاكتان شایستة این حرف هایید. مواظب باشید دلی را كه این قدر ارزش دارد، به رایگان از دست ندهید. دل هایتان را به كسانی كه ارزش محبت ندارند، نسپارید. این دل پاك را به كسی بدهید كه دلدار واقعی باشد و قدر دلتان را بداند؛ دلداری كه هیچ طمعی در شما نداشته باشد، و در همه جا نیز یار شما باشد؛ رفیق شفیقی كه هرگاه صدایش بزنید، پاسخ دهد و هركاری از دستش برآید، برای سعادت شما انجام دهد؛ یاوری در اوج وفاداری كه همة خوبی ها را یكجا داشته باشد. آری، از بزرگ ترین نعمت های خدا این است كه چنین كسانی را به ما معرفی كرده است.



عهد و پیمان خاصل با امام زمان (عج)

امروز، قافله سالار عالم انسانیت و عالم هستی، امام غایبی است كه همة فضیلت ها و خوبی ها را یكجا دارد؛ ولی متأسفانه دست ما از دامن او كوتاه است:

امروز امیرِ در میخانه تویی تو فریادرس نالة مستانه تویی تو

مرغِ دلِ ما را كه به كس رام نگردد آرام تویی، دام تویی، دانه تویی تو3

با همة این احوال، برقراری ارتباط با حضرت، هیچ گاه ممنوع نیست. او را نمی بینیم؛ ولی او ما را می بیند. می توانیم با او ارتباط برقرار كنیم؛ به ویژه در روزهای جمعه كه تعلّق خاصّی به آن عزیز دارد. جا دارد كه دل های خودمان را متوجه قلب مقدّس آقا امام زمان (عج) كنیمو با آن حضرت پیمان ببندیم كه هر آن چه در توان داریم، و راه رضای خدا و رضای حضرتش كه چیزی جز رضای خدا نیست، صرف كنیم. و مطمئن باشیم كه آن بزرگوار هم از هیچ كمكی به ما دریغ نخواهد كرد.

بكوشیم صبح ها دعای شریف عهد را بخوانیم؛ چرا كه دعای عهد تجدید پیمان با محبوب است.4 دعای اللهمّ كن لّولیّك را دست كم روزی یك بار بخوانیم؛ به ویژه روزهای جمعه اگر میسّر باشد، دعای ندبه و نماز امام زمان (عج) را كه به طور معمول در مسجد جمكران خوانده می شود، بخوانیم.



توجّه قلبی خالصانه به ساحت مقدّس امام زمان (عج)

آن چه همیشه و همه جا امكان دارد، توجّه قلبی به ساحت مقدّس مولایمان است. این را تمرین كنید و مطمئن باشید كه همة خوبی ها را برای شما به ارمغان می آورد و حفظ می كند.

اكنون داستانی را كه یكی از دوستان برای من نقل كرده است، برای شما نقل می كنم: یكی از عالمانی كه هم اكنون در قم زندگی می كند، می فرمود: «در سفری كه اوایل انقلاب به مكّه مشرف شده بودم، در مسجدالحرام، یكی از استادهای دانشگاه مصر نزد من آمد و وقتی دانست كه ایرانی هستم، با من انس گرفت و گفت: من به سخنرانی های امام خمینی (ره) علاقه دارم و هرگاه توجمة عربی اش به دستم برسد، آن را مطالعه می كنم؛ آن گاه خلاصه ای از سخنرانی های امام را به زبان عربی برایم گفت. او می گفت: گمان می كردم پس از پیامبر اكرم (ص) در عالم اسلام، شخصیتی مثل امام نیامده است؛ اما در كلام امام، گاهی به این جمله برمی خورم كه از كسی یاد می كند و می گوید:«روحی و أرواح العالمین لتراب مقدمه الفداء» «روحی لتراب مقدمه الفداء؛ جان من فدای خاك پای او». تعجب می كردم كه این شخص كیست كه امام جان خود را فدای خاك پای او می داند؛ از این رو رفتم و در كتابهای خودمان تحقیق كردم تا بدانم این كیست كه در عالم اسلام پس از پیغمبر (ص) این قدر اهمیت و منزلت دارد و الان هم در روی زمین دارای حیات است. سرانجام در منابع خود روایاتی را دربارة حضرت مهدی (عج) یافتیم. و از آن جا فهمیدم كه وجود مقدس حضرت مهدی چقدر عزیز است كه امام می گوید: جان من و جان تمام عالمیان فدای خاك پای او، و همین، وسیله شد تا مستبصر شوم و مذهب تشیع را اختیار كنم.

یك ابراز ارادت خالصانة امام و كلامی كه از ته دل برخاست، باعث شد تا آن طرف دنیا در كشوری عربی، یك نفر برود تحقیق كند و شیعه شود و به امام زمان (عج) ارادت یابد. امیدواریم كه این سرمایة عظیم و این معرفت و محبت به وجود مقدس ولی عصر (عج) را قدر بدانیم. به اندازة همّتمان این نعمت را شكر گوییم و به این محبوب والا مقام وفادار باشیم تا جایی كه ان شاء الله محبت و ولایت خاصّ حضرتش شامل حال همة ما شود.



وظیفة جوانان در برابر فتنه های آخرالزّمان

اساس فرهنگ بر دو ركن ركین مبتنی است: یك سلسله باورها و یك سلسله ارزش ها. فرهنگ های غیراسلامی، بیش تر از هر چیز تابع آداب، رسوم، سلیقه ها و قرار دادها هستند و پایة استواری ندارند؛ اما فرهنگ اسلامی بر دوپایة محكم و استوار بنا شده است: یكی باورها و دیگر ارزش ها.

باورها همان عقاید انسان به هستی است: مبدأ كلّ هستی كجا است؟ جهان هستی برای چه پدید آمده است؟ جایگاه آدمی در چارچوب نظام هستی چیست؟ در مجموع می توان گفت: باورها، مجموعة عقایدی است كه به توحید، نبوّت و معاد برمی گردد؛ برای مثال این اعتقاد كه خدایی وجود دارد و گرداننده و تدبیر كنندة جهان است؛ نیازهای ما را فقط او می تواند برطرف كند و كمال و سعادت ما در این است كه فقط در جهت رضایت او حركت كنیم. این ها همان باورهایی است كه یك ركن اساسیِ فرهنگ اسلامی را تشكیل می دهد.

ركن دوم فرهنگ اسلامی، ارزش هایی است كه از این باورها برمی خیزد. ارزش ها مجموعة اموری است كه آدمی باید رعایت كند تا به هدف و سعادت نهایی اش برسد.

حال ما باید این دو ركنِ اصیل را در خودمان و دیگران تقویت كنیم. سعی دشمنان اسلام نیز بر این است كه این دو ركنِ اساسی را از جوانان ما بگیرند. از یك طرف می خواهند با ایجاد و ترویج شك و شبهه، ایمان و باور جوانان را تضعیف كنند تا جایی كه شك گرایی میان نسل جوان ما به فرهنگ و افتخار تبدیل شود و از طرف دیگر می خواهند با ترویج ضدّ ارزش ها، به تدریج ارزش های اسلامی را در جامعه و به ویژه میان نسل جوان محو و نابود كنند.

وقتی باورها و ایمان ها ضعیف شد، دیگر یقینی به حیات پس از مرگ، قرب الاهی و سعادت و پاداش آخرتی نخواهد بود. آن وقت نوجوان سیزده ساله هرگز خود را فدای اسلام نخواهد كرد. او وقتی خود را زیر تانك می اندازد كه اعتقاد داشته باشد هنگام شهادت، سرش بر دامن امام حسین (ع) قرار می گیرد؛ اما اگر چنین اعتقادی نباشد، خواهد گفت برای چه جانم را فدا كنم؟!

چه چیزی سببِ پیروزیِ انقلاب شد؟ سرّ آن همه ایثار و فداكاری كه انقلاب را در همة عرصه ها به پیروزی رساند، در ایمان و باورهای دینیِ نهفته بود. وقتی باورها ضعیف و سست شود، آن ایثارها و پیروزی ها نخواهد بود و جز ننگِ ذلّت و تسلیم در برابر دشمن، چیزی برای ما نخواهد ماند. اصلی ترین تلاش دشمن، در كنار تضعیف باورها، كمرنگ كردن ارزش ها و ترویجِ انواع فسادها است. می خواهند همان منجلاب فسادی را كه جوانان امریكایی و اروپایی در آن غوطه ور شده اند، برای جوانان ما صادر كنند. این روزها در رسانه های گروهی، به طور دائم آمار و اخبارِ عجیبی از فساد و جنایتِ جوانان و نوجوانان غربی را شاهدیم. شصت در صد تمام جنایاتی كه در امریكا واقع می شود، به دست نوجوانان است. چندی پیش شنیدید كه پسر بچة شش ساله در اعتراض به همكلاسی اش كه چرا آب دهانت را روی میزِ من ریختی، اسلحه كشیده و او را كشته است. آمارِ قتل ها، خودكشی ها، آتش زدن ها، فروپاشی خانواده ها، همجنس بازی ها، كودك آزاری ها و اقسام جنایت های دیگر در امریكا و اروپا شاید برای شما باوركردنی نباشد.

آمار ازدواج رسمی در غرب خیلی كم است. ضمن آن كه خیلی از همین ازدواج های رسمی نیز اسمی است. برای مثال زن و مردی تنها برای این كه از شهرداری كمك بگیرند، به طور رسمی ازدواج می كنند؛ در حالی كه ماه به ماه یك دیگر را نمی بینند. مرد با دوست خودش و زن نیز با دوست خودش زندگی می كند. حال ببینید بچه ای كه در چنین خانوادة نابسامانی متولد می شود، چه عاطفه و محبتی از پدر و مادر خود خواهد دید و به چه رشد اخلاقی و معنوی می تواند برسد. اصلاً معلوم نیست كه پدرِ واقعی این بچه كیست.

این وضعیت اسفناك، دستاورد تمدن غربی است كه می خواهند با برنامه ها و فیلم های فاسد، ما را نیز به چنین وضعی بكشانند؛ فیلم های مستهجنی كه حتی خودِ كشورهای غربی نیز آن را كنترل می كنند.

كانادا و آمریكا چنان به هم متّصلند كه برخی از شهرهایشان از شهرهای دیگری قابل تشخیص نیست. حتی برخی از رودخانه ها بین این دو كشور مشترك است و اساساً قسمت عمدة جنوب كانادا كه شهرهای پرجمعیتی دارد، به امریكا متّصل و همة امورشان به هم مرتبط است تا جایی كه معروف شده است كانادا، حیات خلوت امریكا است. حال چنین كشوری كه ارتباطش با امریكا این قدر تنگاتنگ است، فیلم های امریكایی را كنترل می كند و به بسیاری از این فیلم ها اجازة پخش نمی دهد. این در حالی است كه سه كشور امریكاییِ كانادا، مكزیك و امریكا با یكدیگر قرارداد تجارت آزاد (قرارداد نفتا) دارند كه اخیراً می خواهند اسرائیل را نیز از این طرف دنیا به این قرارداد ملحق كنند.

با وجود این قرارداد، كانادایی كه خود به جهنمی از فساد و تباهی تبدیل شده است، به امریكا اعتراض دارد كه چرا این فیلم های فسادانگیز را وارد كشور ما می كنید. در عین حال، خیلی از فیلم هایی را كه كانادایی ها اجازة پخش آن را در كشورشان نمی دهند، به طور قاچاق یا رسمی در كشور ما پخش می شود كه برخی از آن ها مجوّز وزارت ارشاد را نیز دارا هستند.

در چنین دوران پرمخاطره ای وظیفة ما بسیار سنگین است. اولاً باید بكوشیم باورهای خود را تقویت، و ثانیاً ارزش های اسلامی را در زندگی خود با جدّیت تمام اجرا كنیم. تساهل و تسامح در دین هرگز روا نیست. در تقویت پایه های اعتقادی و دفاع از عقایدمان جدّی باشیم. اگر در یك اعتقاد دینی شكّ و شبهه ای برایمان پیدا شد، آن را دنبال كنیم تا رفع شود. و در مقابل شبهه افكنان نیز با غیرت و جدّیت تمام بایستیم و در برابر ارزش های اسلامی حساس باشیم و نعمت های بزرگی را كه به بهای خون صدها هزار شهید به دست آمده است، به رایگان از دست ندهیم.





1.بقره (2)، 152.

2.سعدی (ره) دربارة عشق مقدس و گرانسنگ چنین می سراید:

سعدی اگر عاشقی كنی و جوانی عشق محمد (ص) بس است و آل محمد (ص)

3. شعر از آیت الله نوغانی (ره)، اختران ادب، ج1، ص 120

4.امام صادق (ع) دربارة شرافت و عظمت دعای عهد می فرماید: «هر كس تا چهل صبح این دعا را بخواند، از یاوران قائم (ع) خواهد شد و اگر پیش از ظهور حضرت بمیرد، خداوند متعالی او را زنده می كند تا در خدمت حضرت جهاد كند. خداوند به شمارة هر كلمه از این دعا، هزار حسنه برایش بنویسد و هزار سیئه را از وی محو گرداند». (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج86، ص 61غ شیخ عباس قمی، كلیات مفاتیح الجنان، دعای عهد)